پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 112226
احداث سد بهشت آباد موجب فرو ريختن بخش مهمي از اراضي اردل در درياچه سد مي­شود
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 919

به گزارش جهانبين نيوز به گفته خسرو سلطاني در گفت و گو باخبرنگارخبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)-منطقه چهارمحال و بختياري-افزود: از مدتها پيش طرح هاي انتقال آب از استان به صورت غيرمنطقي، بدون مطالعه جامع و بدون توجه به قوانين و مقررات انتقال آب و ضوابط زيست محيطي و اصول توسعه پايدار مورد پيگيري استان هاي همجوار بوده و در تمامي اين طرح ها حقوق اين استان ناديده گرفته شده است.

 

وي ادامه داد: متأسفانه در سال هاي اخير، طرح انتقال آب بهشت آباد به فلات مركزي از طريق حفر تونل 65 كيلومتري آن هم در عمق بيش از 300 متر مطرح شده كه از سوي مراجع علمي و قانوني كشور از جمله سازمان محيط زيست كشور، سازمان بازرسي كل كشور، مركز پژوهش هاي مجلس و دانشگاهيان مورد انتقاد جدي است و در مجموع اين طرح غير كارشناسي ارزيابي مي­شود به وي‍ژه آن كه حفر اين تونل باعث خشكاندن بسياري از چشمه ها، قنوات و چاه هاي موجود در مناطق مختلف استان از جمله شهركرد، فرخشهر، شلمزار، خراجي، شمس آباد، دستنا مي شود.

 

سلطاني تصريح کرد: احداث سد بهشت آباد نيز علاوه بر زيرآب بردن چشمه مهم باغ رستم و روستاهاي بهشت آباد و كاج موجب فرو ريختن بخش مهمي از اراضي اردل در درياچه سد مي­شود.

 

به گفته وي، از نمونه طرح هاي مشابه كه در استان اجرا شده، تونل سوم كوهرنگ است كه باعث خشك شدن آب چشمه هاي مرواريد، چشمه هاي دشت زري، چشمه نعل اشكنان و بسياري از چشمه هاي كوچك گرديده و با آنكه نزديك به 20 سال از شروع اجراي طر ح مي گذرد هنوز معلوم نيست تا كي انجام اين طرح به اتمام مي رسد.

 

سلطاني اظهار داشت: برخي از نمايندگان دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي و مسئولان استان در مقابل اين طرح عكس العمل نشان داده و با آن مخالفت کردند با آنكه فشارهاي زيادي از سوي مسئولان استان اصفهان به وزارت نيرو وارد مي شود و حتي قراردادي نيز با پيمانكار منعقد شده، در حال حاضر اين طرح در حالت راكد باقي مانده و به اعتبار نظرات بسياري از كارشناسان با اين وضع اين طرح شروع نخواهد شد.

 

وي افزود: بسياري از كانديداهاي استان اصفهان در انتخابات مجلس نهم با شعار انتقال آب از استان چهارمحال و بختياري از طريق اين تونل سعي داشتند راي آورند و به مجلس شوراي اسلامي راه يابند، در حال حاضر هم مسئولان و نمايندگان استان اصفهان به اجماع رسيده اند كه به هر طريق ممكن اين طرح را توجيه نمايند.

 

سلطاني ادامه داد: با اعتراضي كه كشاورزان منطقه جرقويه و زيار اصفهان نسبت به داشتن حق آبه از زاينده رود داشتند و با مراجعات مختلف به استانداري و سازمان آب منطقه اي استان اصفهان، اين سازمان اقدام به رهاسازي آب سد زاينده رود نموده به گونه اي كه هم اكنون ذخيره مخزن به حداقل رسيده است.

 

وي کمبود آب كارخانه ذوب آهن اصفهان و مجتمع فولاد مباركه و خلل در امر توليد اين دو كارخانه، مشکل در تامين آب آشاميدني استان اصفهان و به خصوص شهر اصفهان و کمبود آب براي کشاورزان استان اصفهان و خشک شدن محصولات آنان از مهم ترين تبعاتي است که بازگذاشتن سد زاينده رود به همراه خواهد داشت.

 

سلطاني افزود: زماني كه اين مشكلات عديده بر مردم يك استان وارد شود، صداي اعتراض مردم بلند مي شود و اين امر باعث مي شود كه مسئولان كشوري به توجيه پذير بودن اين امر تن در دهند، بدون آن كه توجهي به تبعات اين كار داشته باشند ولي پرواضح است كه تونل بهشت آباد سه برابر تونل سوم كوهرنگ بوده و مشكلات زمين شناسي آن به مراتب بيشتر است و بر خلاف وعده هايي كه داده مي شود و ذهنيتي كه براي مردم استان اصفهان ايجاد شده، اين طرح حتي در 50 سال آينده كوچكترين مشكلي از كم آبي زاينده رود حل نخواهد كرد ولي كمترين اثر تونل بر استان چهارمحال وبختياري اين است كه حوضه بهشت آباد به بياباني شدن سوق داده مي شود.

 

وي تصريح کرد: با اين اوصاف آيا بهتر نيست در مورد اجراي اين طرح خانمان برانداز به نظرات مجامع علمي و قانوني كشور توجه شود تا بتوان به راه حلي منطقي و درازمدت براي حل مشكل كم آبي دست يافت؟

 

سلطاني گفت: بديهي است انتظار مردم از نمايندگان استان اين است كه با همدلي و يك رنگي در مقابل اين طرح مقاومت نموده و پرده از طرح مسئولان و نمايندگان استان اصفهان در توجيه نمودن انتقال آب از استان بردارند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html